
 
 

PRESS RELEASE 
September 3

rd
, 2010 

 
Alberta Press Council Rules on Complaint Regarding Climate Change Column 
 
The Alberta Press Council has presented its ruling in a case against the Edmonton 
Journal, following a complaint made under Clauses 1 (Accuracy) and 4 (Balance) of the 
Code of Practice by Dr. Geoffrey S. Strong. The complaint was not upheld. 
 
The column in question presented a case against climate change based on previously 
reported events regarding the reliability of the evidence used by some climate scientists 
The position put forward in the column was that the reported unreliability of evidence 
threw the whole concept of climate change into question, demonstrated that the science 
of climate change lacked credibility, and proved that climate scientists were deliberately 
misleading the public.  
 
The complainant, a climate scientist, argued that the statements in the column were 
untrue, libelous and harmful to his profession, and that the column lacked balance. He 
argued that the column presented facts that were later demonstrated to be untrue and 
made generalizations that tarnished the whole discipline of climate science and of 
climate scientists. He also argued that because the column made no attempt to include 
statements from climate scientists to refute the columnist’s statements, it lacked 
balance. 
 
The newspaper argued that the columnist had the right to express his opinion and 
demonstrated that the information he presented in the column was researched and 
supported by recently reported stories regarding the reliability of climate science 
research. The newspaper’s Editor-in- Chief stated that the position expressed in the 
column is not the position of the Edmonton Journal and columns supporting the 
concept of climate change appear frequently. The newspaper also revealed that a letter 
to the editor from the complainant was received and published shortly after the column 
ran. 
 
The Alberta Press Council, while recognizing the extremity of the columnist's position, 
and his use of loaded language and sweeping generalizations, ruled that the complaint 
regarding accuracy be dismissed because the columnist believed his stated facts — as 
reported at that time — to be true. The APC also ruled that the issue of balance did not 
apply because the column expressed the opinion of the writer. The fact that the 
newspaper had published a letter from the complainant immediately after the column 
appeared but which had not been included with the complaint presented to the APC also 
influenced the ruling.         


